• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
26
گردشگری:

غار شاه قنداب

  • کد خبر : 2213
  • 17 مهر 1400 - 11:24
غار شاه قنداب
سیناخبر- حدود 45 کیلومتر بعد از شهرضا به سه راهی رامشه یا ایستگاه بازرسی شهید امامی می رسید بعد حدود 18 کیلومتر به طرف رامشه بعد از روستای اسد آباد سمت راست یک جاده خاکی وجود دارد که بعد از طی دو کیلومتر جاده خاکی به کوه شاه قنداب می رسید.

به گزارش سیناخبردر محل درختان و خرابه هایی وجود دارد و یک راه پاکوب که از سمت چپ شمارابه سمت غار هدایت می کند. بعد از نیم ساعت کوه پیمایی به دهانه غار می رسید .

این غار در کوه شاه قنداب و در ارتفاع ۲هزارو۱۲۴ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای یک دهانه و طول کلی غار ۴۳۹ متر و عمق غار هم ۱۲متر می باشد.

 شاه قنداب به باور مردم محلی، مکانی مقدس بوده و داستان های عجیبی هم درباره آن نقل شده است. بر اساس یکی از این باورها دو ستون سنگی میان  غار جایگاه عبور خضر نبی(ع)بوده، و یا بر اساس روایتی دیگر هر کس شبی رو در این غار بیتوته کند به مراد دل رسیده و دعاهای وی مستجاب می شود و روایات مختلفی مبنی بر تقدس غار زیبای شاه قنداب وجود دارد.

غار شاه قنداب را به مکانی مقدس می شناسند و محلی برای گرفتن حاجات و رسیدن به مراد دل می دانند. داستان های زیادی هم در این مورد نقل کرده اند، روایاتی که اگر چه سند محکمی مبنی بر آن وجود ندارد ولی در باور مردم محلی اعتقادی راسخ ایجاد کرده است.

دیدن این غار برای یک بار خالی از لطف نیست و شنیدن این روایات از زبان مردم محلی هم لطفی دیگر دارد. منطقه ای که کوه و غار شاه قنداب در آن واقع شده است از مناظر زیبا و هوای بسیار خوبی برخوردار است و در زمستان  با کمی برف مناظر بدیعی را به تماشا می گذارد .

بعد از عبور از جاده خاکی و رسیدن به استراحتگاه کنار درختان و خوردن صبحانه برای پیاده روی در محیطی کوهستانی ولی ایمن آماده شوید و از جاده پاکوپ به سمت غار حرکت کنید. بعد از حدود سی دقیقه حدود سی دقیقه پیمایش مسیر به دهانه خواهید رسید پس عجله نداشته باشید و از مسیر حداکثر لذت را ببرید.

در نزدیکی غار درختان کهنسالی نیز وجود دارد که شکل های خاص و زیبایی به خود گرفته اند. قبل از ورود به غار چراغ قوه خود را روشن کنیدو با کلاه ایمنی وارد غار شوید . مسیر داخل غار توسط چند طنابچه علامت گذاری شده است و تا محل ستون های داخل غار و چشمه کوچک شما را هدایت خواهند کرد ولی در ابتدا با یک تالار  بسیار بزرگ برخورد خواهید کرد که از زیبایی خاص و عظمتی وصف ناپذیر  برخوردار است.

در درون این غار دو سنگ قندیل بسیار زیبا از سقف تا کف غار کشیده شده بود که البته اکنون یکی از آنها شکسته شده  و همچنین چشمه ای قرار داره که آب آن قابل شرب نیست. بر سقف چشمه اشکال مختلف زیبایی همانند پوست ببر قرار داردو غار آهکی شاه قنداب در رخ نمودهای دوره کرتاسه و اواخر دوره دوم زمین شناسی واقع شد.

بعد از رسیدن به ستونها و چشمه و استفاده از زیبایی های آن و استفاده از سکوت غار برای برگشت آماده شوید. حواستان باشد شمع روشن نکنید و هیچگونه زباله ای در غار به جا نگذارید.

متاسفانه آنچه به عنوان واقعیتی محکم  بر پیکره غار سایه افکنده است زباله های زیادی است که از بازدید کننده ها به جای مانده است و شما می توانید سهم کوچکی به عنوان مدافع محیط زیست در کمک به پاک سازی و حفاظت از غار داشته باشید.وقت بیرون رفتن از غار زمانی طول می کشد تا چشمانتان به نور عادت کند مواظب باشید و از مناظر و سفر یک روزه تان لذت ببرید

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=2213

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.