• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
19
محمدطه شیرین زاد، شاعر جوان:

باقلم دوست باشید

  • کد خبر : 2090
  • 20 دی 1396 - 10:38
باقلم دوست باشید
سیناخبر- باقلم دوست باشید

رقص قلم برصفحه روزگار از روایت هایی حکایت می کند که شاید درزمان خود چندان دیده نشده باشند، اما این صاحبان قلم هستند که با هنرخود درسرودن و نگاشتن روایت های مختلف عشق، دوستی، صداقت وتمام خصایص نیک مردمان  نام نیک آنها راحفظ ودر مقابل باترسیم چهره بدی ها وزشتی ها نام نافرجام مردمان بدشرست روزگار راحفظ کردند…

اما درمیان صاحبان قلم شاعران روحی لطیف ودرونی سرشار ازاحساس دارند قلم یک شاعر نه به دستان او بلکه به وسیله قلب اوست که می نگارد…..

آری امروز میهمان ویژه ما جوان شاعر شهرضایی است که موفق به چاپ انتشار کتاب شعرش شده است….

جوانی خوش سیما ومودب که درنهایت تواضع  صاحب قلبی مهربان وسراسر شور وشعف انسانی است….

آری امروز میهمان جوان خوش ذوق وشاعر شهرمان آقای محمد طاها شیرین زاد هستیم…

لطفا خودتان را معرفی کنید.

محمد طاها شیرین زادمتولد۳۰تیر ماه۱۳۷۸و اصالتا شهرضایی و بزرگ شده ی شهرضا هستم.

دوران کودکی تان چطور گذشت؟

از کودکی نسبت به مسایل حتی ساده هم بی تفاوت نبودم،همیشه زنگ انشای مدرسه در دوران راهنمایی خیلی برای من جذاب  بود و از اتفاقات ساده زندگی خود ودیگران به عنوان یک موضوع برای نوشتن استفاده می کردم.

در چه قالب هایی شعر می سرایید؟

سعی کردم در اکثر قالب های شعری حرفی را برای گفتن داشته باشم ولی به نظر من قالب شعری غزل قداست خاصی در ادبیات دارد.

از چه زمانی به شعر روی آوردید؟

بهتر است سوال را جور دیگری بپرسیدچرا که من به شعر روی نیاوردم و این  شعر بود که به من روی آورد. از حدود ۱۰سالگی بانوشتن انشاء، داستان  وتلخند سیاسی  با قلم مانوس شدم چرا که باورم این بود  یک شاعر خوب باید ابتدا یک نویسنده ی فوق العاده باشد.. بعد به این نتیجه رسیدم که احساساتم جز با سرودن شعر ارضا نمی شود.

به سبک شعری کدام یک از شعر های قدیم علاقه بیشتری دارید؟

نمی توان گفت کدام سبک شعری قدیم را بیشتر دوست داشتم چرا که هر شاعری در سبک خاصی شعر گفته و در جای خودش می تواند منحصر به فرد باشدمثلا برای شب های یلدازیباترین و مناسب ترین شعر اشعار حافظ است و در قدیم در قهوه خانه ها فردوسی خوانی رواج داشته است ولی شخصا از خواندن شعر های شهریار و حافظ لذت می برم.

سبک شعری کدام یک از شاعران جدید را بیشتر می پسندید؟

هر شاعری را در قالب های شعری خود می توان توانمند دانست، مثلا آقای فاضل نظری خداوند گار غزل امروز است و دوبیتی ها ومثنوی های عاشقانه ی آقای علی رضا آذر حرف اول را می زند. همچنین در قالب چهار پاره احسان افشاری فوق‌العاده است.

آقای شیرین زاد از انتشار دکلمه ای در آینده خبر داد.

من موضوع این دکلمه را از این شاعر جوان پرسیدم:

این دکلمه با موضوع مرور خاطرات با معشوقه از خردسالی تا امروز می باشد که دقیقا تمامی آن تجربه های خودم است و فکر می کنم برای شنوندگان جالب باشد.

جایگاه شعری این شهرستان را چطور می بینید؟

به صراحت می توان گفت شهرضا از لحاظ شعر وادب جایگاه مناسبی نسبت به سایر شهرستان ها دارد و وجود انجمن ادبی استاد آشفته که بسیار در این زمینه فعال است و بستری برای رشد شاعران شهرستانی فراهم کرده است.  در انجمن ادبی استاد آشفته شاعران به نقد و بررسی اشعار یکدیگر می پردازند.

خانواده در دست یافتن شما به این موقعیت چقدر تأثیر داشتند؟

مطمئنا خانواده می‌توانند یک پایگاه فرهنگی خیلی موثر باشد و نه تنها شعر بلکه هر هنر دیگری از نوجوان می‌تواند با حمایت‌های والدین شکوفا شود. من در یک خانواده فرهنگی متولد شدم رشته تحصیلی پدرم ادبیات بوده به همین خاطر خیلی بهتر توانستم رشد کنم. اگر خانواده همراهم نبود نمی‌توانستم موفق باشم.

تاثیر مدرسه بر رشد و شکوفایی استعدادشما به چه میزان بود؟

جو وفضای غالب بر مدرسه در بروز استعداد دانش آموزان بسیار موثر می باشد.هم چنین باز خوردو عکس العمل دوستان و هم کلاسی هاهم بسیار تاثیر گذار است.

به نظرشما برجسته ترین  ارزش اخلاقی چیست؟

بر جسته ترین ارزش اخلاقی صداقت است؛معرفت ووقت شناسی و بقیه ارزش های اخلاقی از صداقت سرچشمه می گیرند.

***مردم نصیحتم به شما یک صداقت است   /   این تحفه ای که شاعر دلتنگ داده است***

از کی با قلم انس گرفته اید؟

نمی توانم زمان مشخص را بگویم چرا که۶سال است با قلم دست و پنجه نرم می کنم ولی متن یا نوشته ای راکه بتوان اسمش را شعر گذاشت را ۲ سال پیش نوشتم.

به نظر شما تفاوت شعر جوششی و کوششی  درچیست؟

شعر جوششی شعری است که از پدیده های  اتفاق افتاده در گذشته حکایت می کند، این پدیده ها در ضمیر نا خود آگاه انسان جمع می شود  و  هنگام سرایش شعر این ضمیر نا خود آگاه،  به خودآگاه تبدیل شده و شاعر اقدام به سرودن شعر جوششی می کند.

بی شک شعر جوششی زیبا تر و رساتر از شعر کوششی می باشد. به نظر من شاعر برای سرودن شعر جوششی باید شرایط ارضای روحی خود را فراهم کند. مثلا یک شاعر با مطالعه، یکی با تنهایی خودش،  یکی با قدم زدن و…  از نظر روحی ارضا می شود. شاعر اگر توانست شرایط آرامش روحی را فراهم کند مطمئنا شعرهای جوششی سریعتر در ذهن خطور میکند.

چگونه یک انسان شاعر می شود؟

برای سرودن شعر ابتدا باید یک نوع طبع ذاتی در وجود شاعر باشد. سپس این طبع را با قوانین مرسوم ادبی در هم آمیزد و شاعری کند.

حرف آخر شما با مخاطبین:شاید برای مردم با وجود مشکلات روزمره دست به قلم بودن بیهوده ومضحک باشد ولی از مخاطبان می خواهم  با ” نوشتن” زندگی کنند، چه خاطره چه داستان و چه شعر.

بهتر است در هر قالب ادبی که علاقه دارند احساسات خود رابه رشته تحریر درآورند تا آرامش خاطر پیدا کنند و  بتوانند راحت تر زندگیشان را ادامه دهند.اگر با قلم دوست باشند هر چه در جهان باشد را با دید متفاوت می بینند.

مصاحبه کننده: مرضیه باقرپور

لینک کوتاه : https://sinakhabar.ir/?p=2090

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.